leven als een Cubaan - Reisverslag uit Havana, Cuba van Chanthal Wouters - WaarBenJij.nu leven als een Cubaan - Reisverslag uit Havana, Cuba van Chanthal Wouters - WaarBenJij.nu

leven als een Cubaan

Door: Chanthal

Blijf op de hoogte en volg Chanthal

16 Juli 2009 | Cuba, Havana

Nou, mijn vorige verslagje was niet zo lang. Ik had maar even een emailtje gestuurd, want de verbinding was erg slecht. Nu lijkt ie beter en heb ik iets meer tijd om wat te vertellen over wat ik hier allemaal doe.
Gisteren ben ik samen met een paar studenten naar een salsa-avond geweest. Ik heb flink gezweet want met deze temperaturen heb je niet veel nodig. Er was een live-band en het was een leuke mix van Cubanen en extranjeros (toeristen). Ik zit er nu wel weer aan te denken om salsalessen te volgen, want het was erg leuk om te doen en ik baalde dat ik veel was verleerd. Een man wilde met mijn dansen (hij was een professional) want hij wilde aan de anderen laten zien dat het niet uitmaakte hoe lang iemand was, dansen kon je er altijd mee. Dus ik met die man van 1meter65 gedanst. Mensen langs de kant maakten foto´s, het was erg grappig. De rest van de avond heb ik gedanst met Ray, een Cubaan die ik heb leren kennen op Malecon.
Malecon is een grote boulevard waar het savonds volstroomd met voornamelijk Cubanen en eren paar toeristen. We zitten daar, kijken naar de zee, drinken wat en kletsen vel. Soms komt er iemand langs die wat muziek speelt, en anders zorgen we zelf wel voor de herrie!
Bijna iedere dag gaan we naar Havana Vieja, het oude gedeelte. je hebt daar leuke pleinen en leuke terrasjes om te zitten. ook is het daar koeler dan in huis, dus we gaan graag de straat op. Iedere keer proberen we weer de goedkoopste taxi te krijgen, blijft lachen om in onderhandeling te gaan. Het nadeel van havana Vieja is dat er veel mensen bedelen om geld. Ze willen allemaal het geld hebben wat toeristen hebben, want daar kunnen ze spullen van kopen die ze anders niet kunnen kopen. Maar het is heel vervelend als ze je zelfs gaan vastpakken en blijven vragen ´lady, un CUC (munteenheid)´.
Vanavond gaan we naar het meetingpoint (een hotel hier in de buurt), daar drinken we meestal wat en daarna gaan we naar Malecon om anderen te ontmoeten. Dat is eigenlijk de enige plek, buiten de klassen en hier ´thuis´ om, waar ik Spaans spreek. Het zal nog wel veranderen als ik in mijn derde week spaans zit, want de rest volgt maar twee weken.
Morgen hebben we geen les, want de lerares moet naar het ziekenhuis. De uren halen we volgende week dan in. We gaan dan smiddags naar het strand (ben ik nog niet geweest en het schijnt wel mooi te zijn daar). Van het weekend ga ik samen met vier anderen een dagtrip naar Vinales maken (google maar) en op zondag naar las terassas (natuurgebied waar je kan zwemmen bij watervalletjes)

@Gerlinde: ik heb de film niet meer gekeken.
@ Sara: een chirurg verdient zo weinig hier dat ie er een bijbaantje als taxichauffeur bij heeft om rond te komen. Vandaar dat ik hem als taxichauffeur had.
@ pa en ma en familie: ik probeer wat vaker op de pc te komen, maar ik denk niet dat ik jullie spreek via MSN. In de ochtend heb ik les en in het weekend gaan we al vroeg weg. maar zo kan het ook goed toch?


nog wat grappige/ aparte dingen:
- er rijden hier oude bussen uit NL rond. Ik heb al bussen gezien met ´amersfoort´´den helder´ en ´geen dienst´erop. erg grappig om te zien!
- volgens cubanen kan iedereen dansen, dus zelfs de blanken. Dus wat ze in NL zeggen dat allee donkere mensen kunnen dansen, dat klopt niet volgens de soms zelf donkere cubanen.
- er is veel racisme hier. donkere mensen worden gezien als crimineler. OP Malecon worden de donkere mannen ook altijd door de politie gefouilleerd en om hun ID gevraagd.
- ook hier vragen of ik basketbal of volleybal speel. vaak weten ze niet dat ik hun ersta en roepen ze in het spaans ´moet je daar eens kijken! die is groot!´ kan er hier wel om lachen, want Arianne, NL´se meid, is bijna net zo groot als ik, dus dan valt het minder op :P
Nou, ik ga er weer een eind aan breien. Ik moet nog douchen en eten en over 3 kwartier staat Stefan (NL´se jongen die ook les heeft met mij) voor mijn deur. We eten vanavond pizza die zelfgemaakt is!!!!



  • 17 Juli 2009 - 08:59

    Mama :

    ja ja wat een avonturen weer.Zo te horen zijn de weken te kort.Die nog volgen.EEn land met veel aktie.Groetjes mama sjan en de rest

  • 18 Juli 2009 - 12:27

    Martje:

    Hey Chanthal

    Ik vind het erg leuk te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Geniet er nog van en veel succes met het salsadansen!!

    Liefs Martje

  • 18 Juli 2009 - 16:55

    Janneke:

    Als ik je verhalen lees krijg ik ook de reiskriebels!
    Het is leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt
    Nog veel plezier!
    x Janneke

  • 19 Juli 2009 - 19:42

    Fam Snoeks :

    hé Chanthal, gezellig daar!! veel plezier geniet ervan. groetjes Marij en de family!!!

  • 20 Juli 2009 - 14:14

    Akkertjes:

    Heb je al een havana gerookt???????
    Moet eigenlijk wel als je in Havana zit. We weten wel dat je niet rookt maar een paar trekjes moet toch kunnen.... Jammer dat we geen fotos zien, maar dat zien we bij terugkomst dan wel weer. Nog veel plezier en geniet ervan....

  • 20 Juli 2009 - 22:12

    Bart En Toos En Kids:

    Kun je ons ook nog wat salsa dansles geven want ik kom niet verder dan een foxtrotje en ene wals misschien op de de groot woutersfeestjes .nl gr, boer bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

spaans leren in Cuba

ik kon het weer niet laten, weer weg uit NL!

Recente Reisverslagen:

08 Augustus 2009

back in Holland

05 Augustus 2009

verjaardag!

03 Augustus 2009

Laatste dagen

31 Juli 2009

volgende reis

27 Juli 2009

havana, cienfuegos en de cubanen
Chanthal

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 46772

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 28 Augustus 2014

Munster Erasmus

03 Augustus 2013 - 25 Augustus 2013

Ecuador part II

21 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

Rondreis door Peru

07 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

spaans leren in Cuba

01 Februari 2008 - 09 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: