havana en omgeving - Reisverslag uit Havana, Cuba van Chanthal Wouters - WaarBenJij.nu havana en omgeving - Reisverslag uit Havana, Cuba van Chanthal Wouters - WaarBenJij.nu

havana en omgeving

Door: Chanthal

Blijf op de hoogte en volg Chanthal

20 Juli 2009 | Cuba, Havana

Nou, ik heb weer heel wat meegemaakt! Vrijdag waren we rond 3 uur naar het strand geweest. We hadden rond drie uur bij Barbara en Zofia (een Zwitsers en Pools meisje) afgesproken. Een vriend van de familie zou rijden en toen we naar buiten liepen om naar zijn auto te gaan, bleek het om een heeeeeel klein autootje te gaan. Gelukkig konden we allemaal zitten dus wij op weg naar het strand. Het strand was mooi, met palmbomen en ligbedjes. We hebben lekker gezwommen in de zee en ik ben wat bijgekleurd. Op de terugweg ging het allemaal wat minder soepel. Wij weer met zn allen in die auto en we moesten een heuvel op om op de snelweg terecht te komen. Maar....onze chauffeur was niet zo goed in schakelen, de auto had niet zoveel PK´s en wij waren nogal zwaar. We kwamen halverwege de heuvel, de motor sloeg af, meneer trapt op de rem, probeert zijn auto te starten (wat lukte) en een dikke zwarte rookwolk komt er vanaf. Mensen vanaf de kant natuurlijk lachen en zeggen dat we met een stel dikke mensen in de auto zitten. Maarja, daar stonden we dan, midden op die heuvel en we kwamen niet vooruit. Toen maar achteruit de heuvel afgereden (net een achtbaan) en op zoek gegaan naar ee nandere route. Meneer de chauffeur dacht die te hebben gevonden, dus wij weer op weg. Door het zand van de duinen en jullie raden het al, de auto kwam vast te zitten in het zand. En niet zo´n beetje ook niet. We moesten allemaal erg ons best doen om niet te lachen, maar ik kon mijn lach echt niet inhouden. We zijn allemaal uitgestapt en moesten flink duwen om de auto uit het zand te krijgen. UIteindelijk, na een hoop gelach zijn we toch weer in Havana terug gekomen. iedere keer als we nu een kleine auto zien of een heuvel op moeten rijden, schieten we in de lach.
Vrijdagavond zijn we naar Habana Vieja (Oud Havana) gegaan. Hebben daar wat gedronken en er was live muziek.
Zaterdag moesten we vroeg op want we gingen naar Vinales, een paar uur rijden van Havana. We zijn grotten in geweest, hebben een heeeeele grote muurschildering gezien en zijn naar een boer geweest die tabak verbouwt. Was wel leuk om te zien. 90 procent van de tabak moet men aan de regering afstaan en 10 procent mogen ze zelf houden. Van de regering krijgen ze geld, maar het is natuurlijk minder dan als je echt een naam hebt en een eigen plantage zou hebben.
In de avond zijn we weer naar Vieja gegaan en hebben we afscheid genomen van Zofia, die weer terug ging naar Polen. Ze komt ons als het goed is ergens dit jaar opzoeken in NL, dus grote kans dat wij ook naar Polen gaan!
Zondag zijn we naar Las Terrazas geweest .Een mooi natuurgebied met riviertjes waar je in kon zwemmen. Dat hebben we dan ook gedaan, tussen de Cubanen en gelukkig waren er erg weinig toeristen. Het mindere was wel dat Cubanen hun eigen eten meenemen. Op een picknicktafel lag een heel varken met kop, staart en haren wat ze gingen op eten. Op een andere tafel lagen grote hompen vlees. Zelfs de nietvegetariers vonden het smerig!
In de avond heb ik weinig gedaan. Ben met Stefan even rond de tafel gaan zitten om plannen te maken voor het weekend. Aankomend weekend gaan we naar Cienfiegos. Hij reist vanaf daar verder en ik ga dan weer terug naar Havana voor de laatste week lessen.
Vanavond hebben we met zn allen afgesproken bij Hotel Colina, de ontmoetingsplek van onze school. Op maandag zijn er altijd veel (nieuwe) studenten. Wat we verder gaan doen, weten we nog niet, misschien over de Malecon (die boulevard) lopen of anders gewoon wat drinken bij het hotel.
De temperatuur blijft hier hetzelfde, boven de 30 graden, geen regen en veel zon. Gelukkig waait het nu een beetje in huis. Hoe is het verder bij jullie? Nog wat nieuws te vertellen?
groetjes!

• 21 Juli 2009 - 10:46

Mama En De Rest:

sjonge jonge wat een avontuur.kom je eerst nog naar huis voor je naar polen gaat?(grapje) avonturier.

• 21 Juli 2009 - 18:40

Maaike:

hej reiziger, leuk om je verhalen te lezen! 'k zou zo mee willen gaan!
    Maar reis je nu op eigen gelegenheid, of gaat dit via een soort jongerenreis of zo? En je volgt daar dus lessen? Ik hoorde op de slotavond toen je naar huis ging dat je naar Cuba ging, dus heb er verder niks over meegekregen. Maar geniet nog maar lekker, en inderdaad, de volgende reis zal wel naar Polen gaan! Groetjes vanuit een warm, vochtig Nederland. maaike

• 21 Juli 2009 - 19:29

Nancy:

Zo te lezen heb jij ook weer wat mee gemaakt! Die auto..hahahah zie het al voor me:P En jaa mevrouwtje..ben je al thuis..Ze weet waarschijnlijk al dat ze weer naar Polen gaat ..hahahah! Maar bij ons is het goed...KERMIS:D Die is ook al bijna afgelopen, maar toch!
    Nog veel plezier!
    Xx

• 21 Juli 2009 - 19:52

Leny:

heb je ook al sigaren gerookt.want daar zijn toch de beste

• 26 Juli 2009 - 16:30

Pascal:

haha lekker dan van die auto, mss toch het penske voor de vakantie eraf moeten trainen ;) haha..
    maar we hebben hier een mooie kermis gehad, verder is het weer wisselvallig en beun ik wat af bij de mars.
    Veel plezier nog!!
    Groetjes je broertje

• 26 Juli 2009 - 16:39

Opa En Oma:

Hier een berichtje van Opa en Oma.
    Wij zijn blij dat we steeds de berichten ontvangen die jij stuurt.
    Met ons gaat het goed zullen we maar zeggen. Ook al loopt oma nog niet zo hard, maar voor de rest gaat alles naar wens. De kermis hebben we niks van gezien, maar wel zijn we 2 dagen wezen dansen, oma mag dan gaan zitten kijken.
    Dit is dan een klein berichtje vanuit Uden. Ik weet uit ondervinding hoe belangrijk het is om post te krijgen. Hierbij de beste wensen en het gaat je goed, is de wens van Opa en Oma.

Groetjes Opa en Oma

• 26 Juli 2009 - 18:50

Daisy:

Heey ijverige student:D
    Jammer dat je nu de Knapfuif van ons pap moet missen maja je krijgt er toch wel iets van te horen:P zo te zien heb je het wel na je zin net als annemieke
    en eindelijk een primeur
    Ik ben voortaan MOBIEL BERIJKBAAR(mp) ik heb een mobielo haha:P ik heb pas net vakantie en nu al nix meer te doen:S nu moet ik gaan werken:( maja ik doe het niet vrijwillig:P:Pmaar nu moek gaan eten nog heel veel plezier daar en geniet van je HOLLIDAY:P xx Daisy