havana, cienfuegos en de cubanen - Reisverslag uit Havana, Cuba van Chanthal Wouters - WaarBenJij.nu havana, cienfuegos en de cubanen - Reisverslag uit Havana, Cuba van Chanthal Wouters - WaarBenJij.nu

havana, cienfuegos en de cubanen

Door: Chanthal

Blijf op de hoogte en volg Chanthal

27 Juli 2009 | Cuba, Havana

wat een hitte hier, effe ene kort berichtje om te laten weten dat het goed met me gaat. het is hier nu ergens boven de 30 graden, erg warm dus en ik zweet heel wat af.
doordeweeks volg ik in de ochtend lessen, vorige week 5 uur les per dag en deze week maar 3 uurtjes omdat ik prive les heb. IN de middag heb ik dus lekker tijd om wat rond te lopen, musea te bezoeken, naar een strand in de buurt te gaan of te slapen.
Al mijn vrienden die ik de afgelopen twee weken heb gemaakt zijn naar elders vertrokken, dus vanaf vandaag ben ik helemaal alleen. Niet helemaal alleen, want ik ken ondertussen al veel cubanen hier die ook weer mensen kennen en er komen weer nieuwe studenten. Naast mij is een meisje uit Noorwegen komen wonen en die blijft een week, precies de tijd die ik hier ook nog ben.
Van het weekend ben ik samen met Stefan naar Cienfeugos gegaan. Was leuk om ook een keer wat adners te zien dan Havana. Leuk dorpje, met een strandje, dus gister lekker op het strand gelegen. Voor 5 cent (omgerekend naar euros) konden we drinken en de zee was 10 meter verderop. Niet het mooiste strand, maar er was water en dat was erg fijn met die temperatuur en weinig wind. We zijn wel eerder terug gegaan van het strand want het was erg warm!
In de avond heb ik de bus teruggepakt naar Havana. 5 uur in de bus met de airco zo hard aan dat je gewoon een handdoek om moest slaan van de kou! Wel lekker veel ruimte, want er zat niemand naast mij. Mijn ouders waren al ee nbeetje ongerust geworden, want ik was pas om kwart voor 120 savonds thuis en hun dachten dat ik rond 7 uur wel thuis zou zijn. Omdat ik niet had gelunched en avond had gegeten (alleen wat chips, want er was niet vegetarisch) heeft mijn ´pa´ nog een broodje kaas met ketchup voor mij gemaakt.
Mijn gastouders zijn al wat ouder, maar erg lief en altijd geinteresseerd. De moeder heeft wat problemen met haar gezondheid, maar probeert er het beste van te maken. Tijdens de klas van vandaag kwam ze met koud drinken en crackers met een soort jam aan (erg lekker). Het eten hier is verder erg lekker, veel rijst en veel bonen, maar ook veel fruit. Ik eet iedere ochtend mango, ananas, banaan, papaya of andere soorte nfruit. Vanavond krijg ik pizza! die maakt mijn padre zelf!

In de avond hangen we een beetje op de Maecon, de boulevard. In de buurt zijn er winkeltjes waar je drinken kan kopen en dat drink je dan op op de boulevard. Van het weekend en vanavond ook nog, zijn er festiviteiten omdat het 26 juli is geweest ,dag van de revolutie. vrijdagavond was er een groot concert en waren zelfs de straten afgesloten. Irritant is dan wel dat alle cubanen je lastig willen vallen ´he lady how are you!´. Maar als je gewoon een van je vrienden in de arm pakt, heb je er minder last van. Ook ben ik hier erg groot, wat meestal in het spaans naar me wordt geroepen. maarja, in NL ben ik ook groot, dus dat maakt mij niet zoveel uit!

Iets anders: Cubanen verdienen 15 CUC per maand, ongeveer 15 euro. een blikje cola kost 1 CUC, entree voor een salsafeest 3 CUC, een taxi van mijn huis naar oud havana 5 CUC of iets minder, naar het dichtsbijzijnde strand 20 CUC voor een enkele rit. Het leven voor Cubanen is dus erg duur en geld is er altijd te weniig. Gelukkig krijgen CUbanen nationaal geld, waar ze veel spullen mee kunnen kopen die goedkoper zijn. Maar als ze in een restaurant willen drinken, moeten ze echt in CUC betalen. Wat ik bijna per uur verdien, verdienen hun per maand. Dat vind ik wel lastig om mee om te gaan. Sommige huizen hebben zelfs geen toiletpapier, want die moete ze in CUC kopen. Gelukkig hebben ze dat in mijn huis wel!

Nou, dit is het weer effe voor vandaag. ik zweet me kapot en ga effe wat drinken. (ik weet het, ik mag niet klagen, over anderhalve week zit ik in dezelfde regen als jullie)
Adios!

  • 27 Juli 2009 - 19:24

    Mama En De Rest:

    fijn dat je pleegouders zo goed voor je zorgen.geniet nog van Cuba.De helft zit er alweer op.Groetjes van de woutjes

  • 27 Juli 2009 - 20:04

    Martje:

    Hey Chanthal

    Wat een leuk verhaal weer. Wel raar om te horen dat Cubanen zo weinig verdienen joh. Dat wist ik echt niet.
    Wat gaat de tijd toch snel. Ik hoop dat je er nog het beste van maakt en ben benieuwd naar alle foto's.

    Zie je vast op je verjaardag.

    Groetjes Martje

  • 28 Juli 2009 - 06:59

    Miranda:

    Hey Chanthal!
    Ff een berichtje van mij zodat je weet dat ik je berichtjes lees! Ik tel de dagen alweer af, haha!

    Geniet nog maar lekker daar! Voor je het weet is het weer voorbij!

    Kus Miranda (& Bjorn)

  • 28 Juli 2009 - 07:40

    Janny:

    Hey Chanthal

    Geniet er nog maar lekker van.:-)

    gortjes Janny

  • 28 Juli 2009 - 07:53

    Janny:

    ik bedoel groetjes :-)

  • 28 Juli 2009 - 08:19

    Isja:

    Hey meis!

    Mooi zo dat alles goed gaat daar! Ik heb nu ook vakantie en gelukkig is het deze week het weer wat beter dan de vorige week.

    Ben benieuwd naar de foto's die je hevt gemaakt.

    Heb je nog wensen voor je verjaardag trouwens?

    XxX, Isja

  • 28 Juli 2009 - 11:05

    Nancy:

    Hey Chanthal,

    Al weer gedaan lees ik wel..! Nouw..hier is het weer redelijk..de zon schijnt af en toe! Maar nog niet echt vakantie weer;) Ik zie dat ze goed voor je zorgen..dus dat komt helemaal goed! Geniet er nog even van..en tot je verjaardag;)
    Xx

  • 28 Juli 2009 - 16:11

    Annemieke:

    Hey
    Ook bij jou maar eens een berichtje achter laten, had nu eindelijk ff tijd om rustig wat van hje verhalen te lezen.. maar ik zie wel dat jij beter eten hebt, en wel meer dingen wat beter zijn.. die armoede is hier ook en wen je snel genoeg aan, de mensen heir weten niet beter hoewel ze blanken wel als lopend banken zien.. mja.. daar leer je snel genoeg mee om gaan. T is voor jou wel snel voorbij.. ik mag nog 21 weken.. lange tijd maar kan nu al niet meer zonder de lieve kidneren uit t weeshuis.. dus dat wordt nog wat.. nog veel plezier je laatste dagen en to in december!

  • 28 Juli 2009 - 20:23

    Dees:

    Hahaha nee hoor geen regen hier....lekker zonnig! Gezellig als je er weer bent!
    x

  • 28 Juli 2009 - 20:35

    Fam Snoeks:

    He Madammeke,lekker nog even genieten want je zit zo weer in Uden .Groetjes de Snoekies......

  • 31 Juli 2009 - 08:14

    Lientje:

    He chant,

    Echt weer leuk om te lezen wat je allemaal weer meemaakt. Ik wil als je terug bent wel uitgebreid verslag. geniet er nog even van!!
    Kus eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

spaans leren in Cuba

ik kon het weer niet laten, weer weg uit NL!

Recente Reisverslagen:

08 Augustus 2009

back in Holland

05 Augustus 2009

verjaardag!

03 Augustus 2009

Laatste dagen

31 Juli 2009

volgende reis

27 Juli 2009

havana, cienfuegos en de cubanen
Chanthal

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 46764

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 28 Augustus 2014

Munster Erasmus

03 Augustus 2013 - 25 Augustus 2013

Ecuador part II

21 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

Rondreis door Peru

07 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

spaans leren in Cuba

01 Februari 2008 - 09 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: