gastfamilie, hoogte en zon! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Chanthal Wouters - WaarBenJij.nu gastfamilie, hoogte en zon! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Chanthal Wouters - WaarBenJij.nu

gastfamilie, hoogte en zon!

Door: Chanthal

Blijf op de hoogte en volg Chanthal

26 Juli 2010 | Peru, Cusco

De vorige keer schreef ik dat Lima erg koud was en dat we veel lagen kleding moesten dragen om het warm te hebben. Goed nieuws: Cusco is warmer.
de eerste twee dagen waren we in Lima en hebben we veel gezien en gedaan. We zijn de eerste dag naar centro historico ¿oud centrum? gegaan. We zijn met een klein busje met allemaal locals erheen gereden. Erg grappig want we wisten niet hoe het werkte, maar het is een beetje hetzelfde als in Ecuador. Je rent erin en springt eruit. In centro historico hebben we daar een mirabus tour gedaan. Allemaal toeristen in een bus, boven op het dak zitten ¿met stoeltjes? en dan de stad door. Vraag me af wie hier wie aan het bekijken was, heel apart om je bekeken te voelen en te bekijken op hetzelfde moment.
Na de tour zijn we naar een kerk gegaan waar ook castacombes zijn. Schijnen 25.000 mensen begraven te liggen onder de kerk. Heel apart om te zien, onder de grond en dat je echt botten, skeletten ziet liggen. Was een interessante tour!
Na de tour was het tijd voor het avondeten en gingen we op zoek naar een restaurant. Best moeilijk want ze kennen hier in Lima wel MC Donalds, KFC, Pizza Hut, Burger King, maar fatsoenlijk eten, zoals groente is schijnbaar moeilijk. Overal kan je friet en vlees, kip, krijgen, maar een fatsoenlijke maaltijd...
Na een half uur zoeken hadden we een restaurant gevonden en daar hebben we erg lekker gegeten Ze gingen zelfs apart vegetarisch eten klaarmaken omdat het niet op de kaart stond.

De dag na centro historico zijn we naar de wijk MIraflores gegaan. Hier zitten al de toeristen en veel shops. ¿gaan we zeker terugkomen dus?. We hebben hier rondgelopen, de toerist uitgehangen door vee fotos te maken, zijn naar de zee gelopen en in de avond wilden we naar de wijk Barranco gaan om daar wat te eten. Was niet zon goed idee van ons, want het wordt hier snel donker. We hadden natuurlijk een local bus gepakt en dat was best eng, want we gingen door slechte staten heen die erg donker waren. IN Barranco zelf was een straat met licht en de rest was zo donker dat we er niet doorheen durfden. Uiteindelijk maar een bus teruggepakt naar Miraflores en daar wat gegeten.

Zaterdag zijn we na een ietwat turbulente vlucht aangekomen in Cuco. IN het begin dachten we weinig te merken van de hoogte, maar na een uur merkten we het wel. Hoofdpijn, je hart gaat tekeer alsof je net een sprintje hebt getrokken, als je opstaat ben je duizelig en je ademt echt hee lmoeilijk. Als voorbeeld: van je stoel naar de wc en terug kost normaal geen moeite, maar nu moet je hier echt van bijkomen. Die zaterdag hebben we dan ook niets anders gedaan dan ziten, beetje lopen en kletsen met de familie.
Zofia en ik zitten in hetzelfde gezin. Een vader Julio, een moeder Patti en twee kinderen: Fabriozo en Diego. Erg lieve familie en het eten is tot nu toe goed. Ze gaven ons meteen coca=thee om wat minder last van de hoogte te hebben en dat werkt.

Gisteren hebben we geprobeerd wat informatie bij reisbureaus te krijgen over reizen naar Machu Picchu en Titicacameer. Alles is redelijk goedkoop, behalve Machu Picchu. Maarja, we zijn nu hier en willen er toch echt heen. We gaan hier bij het reisbureau bij de school nog informeren hoe we het kunnen regelen en wat de kosten zijn. Over het algemeen is het redelijk goedkoop hier, dus komt goed.

Na de wandeling langs de reisbureaus zijn we even naar de familie gegaan. Ze hadden een inzamelingsactie voor een zoon van kennissen die oogkanker had. Hebben we ook wat gedoneerd en lekker gegeten. Daarna zijn we naar de city tour gegaan met allemaal nieuwe studenten van de school. Het was niet echt een city tour, maar meer van "kijk uit voor zakkenrollers, kijk uit voor dit, hier kun je winkelen, daar ook, dit is de belangrijkste straat, etc." kortom, alles wat we eigelijk al weten, maar toch anders doen dan moet. Wij nemen bijv. wel een lokale taxi omdat die veel goedkoper is dan de toeristentaxi, maar eigenlijk moet je dat dus niet doen. Mam, ik kijk wel uit hoor!
Na de wandeling zijn we nog wat gaan drinken met de studenten, was erg gezellig. De studenten komen uit Canada, VS, Duitsland, Australie, maar geen een uit Nederland of Polen. Apart, want Hollanders vind je overal.

TOen we na de tour thuiskwamen vertelde Julio ons dat we de was niet bij het raam hadden moeten uithangen. De was, sokken en onderbroeken, waren door de wind naar beneden gewaaid en lagen dus voor het oprapen om straat. Julio heeft ze maar even verzameld. Wij hebben erg gelachen en de was nu maar naar een laundry service gebracht. Worden ze vast ook schoner van dan in de douche met shampoo wassen.

Vandaag ben ik voor het eerst naar school geweest. Ik zit niet bij Zofia in de klas, we hebben hetzelfde niveau, maar er zijn twee dezelfde niveau klassen. Ik heb les in de middag, van half drie tot half 7. Rot tijd vind ik, want we kunnen nu niet ergens heen reizen, omdat we siddags les hebben. Maar we zien wel hoe het gaat lopen. Vandaag is het behoorlijk fris hier trouwens, minder lekker dan gisteren met de zon. Nu dragen mensen mutsen en handschoenen. Zofia is nu even naar huis om een extra trui te halen en ik zal haar zo bij het hoofdplein weer ontmoeten. Dan gaan we nog wat rondlopen en om 12.30 uur hebben we lunch. Ben benieuwd wat we gaan eten.

Nog even een grapje, wat we hier met de studenten hebben bedacht:
de voordelen van kou:
= je hoeft je niet te scheren
= ik ben blij met mijn steunkousen
= door al mijn kleding hoef ik geen buik in te houden op fotos
=je zweet niet
= kleren zijn heel fijn, je waardeert ze echt
= je hebt en excuus om twee keer per dag onder de warme douche te staan
= je bent heel blij als de zon schijnt
= je hebt een excuus om extra lang in je warme bed te bijven liggen en om op tijd naar bed te gaan.

Nou, dat was het! Ga nu proberen fotos erop te plaatsen... Het is een oude computer en de toetsen werken halve tijd, dus ben benieuwd...

• 26 Juli 2010 - 19:17

Mama:

ja ,ja wat een avonturen.En hele mooie foto,s jammer dat ik je gemist heb online,maar goed je verhaal maakt weer veel goed.groetjes uit Uden.

• 27 Juli 2010 - 16:13

Janny:

Hallo Chanthal

Ziet er weer heel kleur rijk uit.
    Op de foto's rood wit blauw.;-)
    Geniet er van.

Groetjes

• 28 Juli 2010 - 08:57

Akkertjes:

Je maakt weer heel wat mee daar. Ik had het land zo niet verwacht als op de foto's.Ik hoop dat je niet al te veel last krijgt van je rikketik op die grote hoogte,want dat kan vast niet goed voor je zijn. Maak er nog wat van en geniet ervan.

Groetjes de Akkertjes

• 28 Juli 2010 - 15:27

Eline:

he chant wat zit je er toch al weer snel in de leuke verhalen, leuk om te lezen en wat je allemaal al weer mee hebt gemaakt, hopelijk wordt het weer snel warmer!! geniet ervan!!

liefs eline

• 31 Juli 2010 - 17:48

De Grootjes:

Hey Chanthal,

Hoorde dat je even een tegenvaller had! In ieder geval veel succes & beterschap. Probeer er nog wat moois van te maken!

Groetjes de Grootjes(Bitswijk)

• 31 Juli 2010 - 18:22

Mama Sjan:

Met zulke lengte, nee ,jij bent niet klein te krijgen Houd je rug recht.Blik altijd vooruit.Wat geweest is voorbij.geniet.

• 31 Juli 2010 - 21:50

Marion:

hey Chanthal,
    Altijd leuk jouw verhalen te lezen!!

liefs uit Nijmegen

• 01 Augustus 2010 - 09:24

Leny:

hoi
    je hebt het goed naar je zin zo te lezen
    nog veel plezier

• 01 Augustus 2010 - 13:29

Mama Sjan:

Je valt van het een in het ander.Nu weer parasiet in je darmen,word weer ziekenhuis opnamen van enkele dagen Heel veel beterschap.Het is niet anders.