ik heb jullie hulp nodig - Reisverslag uit Lima, Peru van Chanthal Wouters - WaarBenJij.nu ik heb jullie hulp nodig - Reisverslag uit Lima, Peru van Chanthal Wouters - WaarBenJij.nu

ik heb jullie hulp nodig

Door: Chanthal

Blijf op de hoogte en volg Chanthal

16 September 2011 | Peru, Lima

Lieve lezers van mijn waarbenjij,

Ik heb al een tijd niets meer van mij laten horen en dat komt omdat ik geen verre reis meer heb gemaakt sinds mijn Peru avontuur.
Omdat ik toch iets met jullie wil delen en jullie hulp nodig heb, plaats ik nu weer een berichtje.
Twee Nederlandse vrienden van mij, Bram en Marieke, wonen in Peru en hebben daar een project voor ouderen. Zij draaien dit project met heel veel liefde, maar komen op dit moment een paar handen tekort. Om deze handen te betalen, is geld nodig en ja: ik vraag je of je wilt doneren, mee wilt denken over hoe er geld voor Bram en Marieke kan komen zodat zij de stichting voort kunnen zetten. Alle hulp is welkom,dus weet je een manier om geld in te zamelen (een feest waar een potje kan staan, een actie van een kerk, etc.)laat het mij weten!
Hieronder volgt een berichtje over het project.





Yuyaq is het ouderenproject van stichting T’ikani. Deze stichting is werkzaam in de stad Huancayo, een stad in het Andesgebergte van Peru. De stad kent ongeveer 600.000 inwoners en is hiermee de snelst groeiende stad van Peru, aangezien 10 jaar terug de stad nog maar 100.000 inwoners telde.
Het ouderenproject Yuyaq is mede opgezet door Marieke Ordelman en Bram Mulder. Beiden Nederlanders met een diploma op het gebied van Social Work. In samenwerking met de lokale organisatie T’ikani bieden zij hulp aan 75 ouderen in de armste wijk van Huancayo. Deze ouderen zijn veelal verwaarloosd en / of alleenstaand. Ouderenzorg is nieuw in Peru, waardoor het project Yuyaq de wielen nog zelf moet uitvinden. Wel biedt de overheid een gratis zorgverzekering aan voor deze ouderen en hebben de meest schrijnende gevallen recht op een gratis maaltijd. Het probleem van analfabethisme en een groot minderwaardigheidsgevoel zorgt ervoor dat het overgrote deel van alle ouderen in Peru hier geen gebruik van maakt, doordat ze er geen weet van hebben of doordat men denkt dat het niet voor hen is bedoeld.
Yuyaq probeert hier de brug te vormen. Samen met de ouderen kijken zij naar de behoeften van de ouderen en naar de mogelijkheden om aan deze behoeften te voldoen. Dit kleine beetje hulp, schept grote veranderingen in de levens van de ouderen, waardoor het leven een stukje draaglijker wordt.
Het sociaal-emotionele aspect van de hulp die Yuyaq biedt is naar hun eigen zeggen het belangrijkste wat ze bieden. De medewerkers van Yuyaq zijn vaak de enige personen die de ouderen bezoeken, wat het overgrote gedeelte van de ouderen in het project erg waarderen. Ook probeert Yuyaq op dit gebied bruggen te bouwen tussen de buren van de ouderen en het contact tussen de ouderen onderling. Na 2,5 jaar ervaring ziet Yuyaq dat dit aspect van essentieel belang is in de ouderenzorg, de aandacht voor de oudere en het vergroten van hun maatschappelijke kader.
Stichting T’ikani, waar het ouderenproject onder valt is grotendeels afhankelijk van giften vanuit Nederland en Belgie. Wanneer u geinteresseerd bent in het ouderenproject of in de andere projecten van T’ikani, kijk dan eens op www.tikani.org of op www.yuyaq.com .
U kunt T’ikani ondersteunen door geld over te maken naar rekeningnummer 37.33.33.900 ten name van stichting Taclla onder vermelding van Yuyaq of onder vermelding van een van de andere projecten. T’ikani werkt samen met stichting Taclla, omdat bij deze stichting de giften aftrekbaar zijn van de belasting.
Maar u kunt ook ondersteunen door een actie te organiseren, of instanties te zoeken waar T’ikani eventueel een collecte kan houden, denkend aan scholen, kerken etc.. Ook is T’ikani altijd op zoek naar vrijwilligers die in Nederland of in Peru een handje zouden willen helpen. Alle hulp is welkom en T’ikani zal op alle vlakken proberen te ondersteunen om uw actie tot een succes te maken.


Lieve mensen, nogmaals: ik vraag niet zomaar om jullie hulp. Bram en Marieke hebben de hulp hard nodig. Kunnen we niet op de een of andere manier een soortgelijke actie organiseren als toen ik in Ecuador zat? We hebben toen met zijn allen ervoor gezorgd dat er veel geld is opgehaald!
Hopelijk krijg ik reacties van jullie!


ps de fotos die ik er zo probeer op te zetten, zijn fotos die ik van Bram en Marieke heb gekregen ter illustratie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Rondreis door Peru

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

ik heb jullie hulp nodig

07 Augustus 2010

uit het ziekenhuis, few days left!

04 Augustus 2010

Verjaardag in Cuscu Peru.

01 Augustus 2010

Ziekenhuis

26 Juli 2010

gastfamilie, hoogte en zon!
Chanthal

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 783
Totaal aantal bezoekers 46770

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 28 Augustus 2014

Munster Erasmus

03 Augustus 2013 - 25 Augustus 2013

Ecuador part II

21 Juli 2010 - 12 Augustus 2010

Rondreis door Peru

07 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

spaans leren in Cuba

01 Februari 2008 - 09 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: